Sunday, March 14, 2010

~mY cOmpAnY~

Salam...

Hr ni ttbe je rse nk cite tentang saya & tempat kije.
Saya kije kt *** (biarla m'jd rahsia agr tidak tmbul apa2 spekulasi). Apa yg dapat saya ceritakan serba sedikit tntg company ini ialah company yg d naungi oleh org Melayu & staff d sini juga majoritinya adalah Melayu & Islam. Bukan Islam hanya pd nama, tp kelihatannya adalah patuh pd ajaran Islam. Company ini merupakan company yang mengendalikan projek2 b'sama, salah satu contohnya ialah projek b'sama TM yang membangunkan portal2 d luar bandar, dgn tujuan utk merapatkan jurang digital dalam kalangan komuniti setempat.
Jawatan saya d sini sebagai editor kandungan web@portal. Stakat hr, ni ada 178 portal yg saya perlu selia...pastikan bahasa yg d gunakan sesuai, ejaan tiada yg salah & frasa ayat yg tidak m'ngelirukan. Mula2 saya ingat kije ni mudah, tp rupa2nye...sgt m'cabar kemampuan saya dlm bidang bahasa. Selain itu, saya jg perlu b'hdpn dgn pelbagai cerita yg pelik2, t'utamanya sejarah...kdg2 cam xlogik jer cerita yg mreka msukkn...sumber plak x d masukkan...bleh buat pengunjung laman ketawa @ marah & d ragui. Kdg2 cerita yg mereka msukkn x d semak smula, sbbkn bnyk kslhn ejaan, p'ulangan ayat, ayt lewah, frasa slah & mcm2 kslhn lg. Makin lama saya kije sini, makin pening kepala saya. Kdg2 rase down, boring, nk menangis pon ade... Tp sebenarnye, bkn itu jer kije saya, saya turut d ajar  m'gunakan perisian joomla. Sbbnye, portal2 ni m'gunakan perisian joomla. Ini kerana, seringkali saya d minta utk m'bantu webmaster. Webmaster hanya s'org, portal team hnya 4 org & perlu m'uruskn 178 portal. Sgt m'cabar!
Pada bulan ini, company t'libat dgn bnyk projek. T'masuklah team saya, kami jg x t'kecuali krn portal baru akan menyusul dlm lbh kurang 20 buah portal. Nmpknye kije smakin b'tmbh. Saya punya kije pon xsiap lg, tp kne buat kije laen dlu (utamakan yg lbh pntg). Saya xmmpu nk uruskan semua portal s'org diri. Spatutnye, jwtn saya ada lg s'org tp boz kate xde yg layak. Org spt apakah yg boz nk cari? Saya pon xtau...Tp, saya da usulkan nama kawan saya. Jwpnnye xtau lg. Boz faham, kije saya sgt banyak, boz yg mnta HR carikan saya 'teman'.
Semasa saya kije kt sini, saya dpt offer intrvw kt PTS Publication, 2x mereka pggl intrvw, tp saya buat keputusan utk x pergi. 1stly tolak, saya rase sgt sedih. Tapi saya fikir +ve, mgkn ade hikmah saya kije sini. 2nd time saya tolak, saya rase nk menangis tp keputusan da d buat,xleh nk tarik balik. Jd, saya anggap takdir saya mmg d sini. Lg pun, company ni best sgt! Staff kt sini sgt close. Sbb itu jg la buat saya fikir banyak kali sblm buat kputusan, d samping sbb2 lain yg jg munasabah.
Sejak saya kije kt sini, saya mula pkai stoking, baju kurung setiap hari.Sdgkn, d company ini adalah d bnrkn utk m'makai pkaian kasual kecuali apabila t'libat dlm meeting dgn client. Sbnrnye, saya xsuke klu org 'baca' personaliti saya melalui fizikal saya. & kerana itu, ofismate tengok saya cam org yg alim, org baek2 (Alhamdulillah), tp sbnrnye saya bknlah muslimah sejati. Sbbnye, kalau keluar g jln2, saya still pkai baju yg m'ikut susuk tubuh, xpkai pon stoking. Hipokrit ke saya? Kdg2 saya rse saya hipokrit, tp kdg2 saya rse, itu baik jg, m'latih saya spy lbh b'sopan sama ada dr segi berpakaian @ tutur kata. Mudah2an suatu hr nnti, saya jd muslimah sejati.
Oleh sbb cara pemakaian & tutur kata yg agak lemah lembut (based on what people said about me), ade bbrpa ofismate yg cuba m'dekati. Bagi saya, mereka hanya nk b'kawan, tp kdg2 saya rase xslesa apabila mreka ni mula b'tanya tntg s'suatu yg xperlu d tnya. Saya xb'sedia nk cintan-cintun lg. Blom msenye. Skrg saya cuma fikir kije & wang. Wang utk masa depan saya, wang utk lunaskn hutang study saya, wang utk penuhi impian & keperluan saya, wang utk ringankn beban emak saya & wang utk keluarga saya juga. Cinta jatuh tmpt t'bawah. Setiap manusia d cipta b'pasangan, jd saya xperlu rsau dgn jodoh. Dahulukan apa yg penting, itu lebih utama dlm hidup saya.
Saya manusia biasa, xprnh puas dgn apa yang saya ada. Saya masih m'cari p'kerjaan yg tetap, sbb d sini saya hanya kontrak. Ada kemungkinan utk smbg kontrak, tp ada baiknya jika saya dapat kn p'kerjaan yg lbh selamat utk mase dpn saya. Ttpi saya akn timba s'bnyk mgkn p'ngalaman d sini. P'ngalaman juga dpt m'mandu hidup saya & hidup org lain, itu pun jika mereka sedar tntg harga sebuah pengalaman itu.
Walau apapun, saya sgt b'syukur & amat m'hargai peluang b'krja d company ini. D sini jg, saya dpt blajar prkra baru tntg dunia IT. Saya belajar uruskan mase dgn lbh baik agar kije saya xt'tangguh. Hari2 saya b'syukur pd Pemberi Rezki, kerana beri saya peluang ini. Dgn peluang ini, saya rase amat b'tuah b'banding kawan2 lain yg masih d uji (msh blum b'kerja). Kdg2 saya rase, saya adalah insan yg b'tuah & istimewa. Alahamdulillah, itulah yg slalu akan saya lafazkan tatkala rase diri ini b'tuah.
Kt company ni ade xtvt yg sgt mnrik, iaitu pot luck. Pot luck ni d buat x tentu msenye. Asalkan ade yg usulkn tarikh & ade plak yg mnyokong, maka akan adalah xtvt t'sebut. Pd hr kjadian, stiap org akn m'bw mknn masing2 dr rumah. So, mcm2 mknn akn dpt d lihat & d rasa pd hr kejadian. Paling saya suka apabila dpt mlht ragam ofismate swktu m'ambil mknn. Mcm2 ragam bleh d saksikan. Sgt m'hiburkan. Lbh2 lg apabila dpt b'kmpul rmai2 & b'tukar2 cerita, hilang buat smntra waktu masalah2 dlm kije yg b'sarang dlm kepala. Selain itu, company ni ada gk buat majlis tahlil, saya pernah join. Dpt la lps rindu nk solat b'jamaah. Rse sgt sronok. Xtvt sukan pon de gk mreka anjurkan, misalnye badminton & kdg2 bowling. Tp saya xpernah join lg. Maybe 1hr nnti, saya akan join gk. Rse rugi plak klu xkumpul rmai2.
Insya-Allah, slagi sumbangan saya msh d perlukan d sini, saya akan trus berada d sini (slagi tiada twrn yg lbh baik drpd hr ini).
Sudah terang, lagi bersuluh. Jd, da t'buktilah btapa istimewanya company saya skrg. Sbb itu jglah saya rse sgt b'tuah & sayang sgt nk tggl company ni. Ape yang saya nk rumuskan d sini, company skrg mmg the best! Sayang skali jika perlu b'pisah, amat payah utk dpt b'krja d company spt ini. Mudah2an company ini akn trus sukses!

No comments: