Friday, November 11, 2011

Kahwin Pon Dikata Orang Ke??


KAHWIN UMUR MUDA ♥ "ish! muda-muda dah kawen, ini mesti ade buat benda tak baik ni... tah-tah dah termengandung!"
...


KAHWIN UMUR LAMBAT ♥ "ish! dah tua baru nak kawen, tu la muda-muda tak nak kawen, org da beranak-pinak dia br nak kawen... tak laku kot!"


KAHWIN HANTARAN MURAH ♥ "ish! murahnya hantaran dia, ni mesti sengkek ni!"


KAHWIN HANTARAN MAHAL ♥ "ish! mahalnya? nak jual anak ke apa?"


KAHWIN BUAT MAJLIS KECIL ♥ "ish! ni kawen ke ape? kedekutnya, makanan pun ntah pape bukan selalu, buatlah besar sket!"


KAHWIN BUAT MAJLIS BESAR ♥ "ish! besarnye majlis... kalah anak DATUK. nak berlagaklah tu, macam anak die je nak kawen kat dunia nie!"


*****
Betolla, ramai yg kata cam tu. Kadang2 saya pon terkata kat orang camtu gak. Ampun kan hambaMu yg jahil ni Ya Tuhan. tsk..tsk..


Tapi bagi sy, kawin cepat @ lambat x de hal la. Yang penting de niat nak kawin, kalu x de niat nak kawin t lain pulak. Nabi Muhammad S.A.W x mengaku ummat die. Lagi pon, jodoh pertemuan d tangan Tuhan. Walaupon kite da carik, da jumpe, da rancang nak kawin tp kalu da t'tulis die bukan milik kite, x jadik gak pe yang d rancang tu. Yang penting, terus2an mohon pada Tuhan agar ditemukan dengan pasangan dari keturunan yang baik2. Kalau sekalipon x cantik/ensem, biarlah cantik/ensem d mata Tuhan. Insya-Allah, Tuhan tahu ap yg kite perlukan. Aduhaiiii...kawin cepat lagi elok, elak maksiat. Ape kess t'mengandung2 ni?? Dalam kamus dewan x de istilah 'ter'mengandung hokehhh! Daripada b'cinta lama2, usung anak dara org sana sini, pegang2, telek2 stiap sudut tanpa hubungan yg sah/halal, lebih baik la dinikahkan aje pasangan2 itu. Kan kan kan...


Hantaran murah @ mahal pon dikata org. Camne?? Dah la, brentila b'prasangka buruk kat org NurLela oi! Da rezeki dorang dapat simpan duit lebih. Ap salahnye buat hantaran pon lebih sikit. Kalu yg murah tu, bukan ap...nak b'jimat utk masa depan. Yelah, kalu seme duit da pakai tuk kawin, lepas kawin nak bayar bil itu ini pakai ap kn? Takde kene mngenalah sengkek ke jual anak ke. Lagipon tu adat je laaaa...yg wajib kan mas kahwin yg da d tetapkan ikot negeri. So, suke hati dorang la nk bagi banyak mane pon, duit dorang pon kan. Tak gituuu kengkawan sekalian alam??? 


Satu hal lagi, majlis kecik besor pon nak kata gak. Ish3x. Kan da kate, da dorg pandai simpan duit, tu yang bleh wat besor sket. Kalu x pon, sedare mare da pakat nak tolong hulur sikit2...Alhamdulillah. Kalu ad yg wat pinjaman pon, mesti da pikir siap2..kalu x mampu nak bayar buat pe hutang2 kan. Rezeki tu Tuhan yang bagi, x payah nak pertikai la. Yang majlis kecik tu dorang nak b'jimat la. Kalu buat banyak2 pastu x abes kan nanti membazir. 


** Haa..tu pendapat saya jew hokehhh. Halamak! Nak balik dah! Chow!

No comments: