Friday, December 16, 2011

Lelaki & Solat Jumaat

Assalamualaikum,

Dengan izin Allah, bersua lg kite kt laman blog yg x seberapa ni...=) Thanks to all readers yg sudi gak jenguk2 walaupon xde entry yg gempak2...hehe (ttbe cm jd sopan plak ea =p) 

1stly, mesti ad yg t'tanya2 pasal tajuk kt atas tu kn. Hurm....-_-" Sy seorg wanita (ecewah..hehe) ttbe wat entry pasal lelaki plaks. Haaa...camne tu??? Tp xtaw nk cite start dr mne....jap2 nak pikir2 dlu...

Camni, ad la 1 Jumaat tu sy kua g bank jap tp sy blik awl k opis. Waktu rehat opis sy hari Jumaat, 12.30pm - 2.30pm. Masa tu sy smpai opis b4 pkul 2 (awl kan...=p). Tengah sy mnuju k tmpt sy, t'nmpk la sy akn seorg staff lelaki ni tgh b'legar kt opis. Hurmmm...sy tgk jam, blom lg pkul 2 tp awlnye die da smpai opis...ke......ntahlah (sbnrye da pk spt yg korg pk...). Sorry to say la, sy trus b'pandangan serong kpd 'dia' itu yg seorang lelaki juga seorang suami yg b'makna seorang ketua dalam keluarga. Sbnrye, kali ni da kali k-2 sy nmpk die lpas dr tggungjawabnya kpd Tuhan. Dulu2 nmpak die kt Shopping Mall, lg la memalukan...haish! 

Then, sy t'nmpk lg staff opis yg lain (juga lelaki) tgh meeting. Ape ni??? Kije lg penting dr agama ke??? Tanggungjawab kt opis lg besar k dr tanggungjawab kat Tuhan, ALLAH S.W.T ke??? Pastu kan....ishhh, dorg ni x malu ke??? (ermmm, kalu malu mesti dorg xde wat cmtu kn...yolah). Dah bbrapa kali sbnrye...tu yg ttbe rse nak mluah perasaan kt sini. Maafla kpd mereka yg t'babit, bukan niat nak m'aibkan ye. Yelah sy pon sedar diri, solat sy, amalan sy slama idup ni pon blom tntu d trima Allah kan. Tapi sekurang2nya sy sedar diri gak akn tanggungjawab sy. 

Malu sebenarye nak cite bab2 agama ni...lagi2 pasal hukum hakam agama. Yela, sy ni bukan t'golong dlm kalangan muslimah sejati. Cetek je ilmu agama sy, tp sekurang2nya sy tau la sikit, & masih blajar lg. Ad kekurangan, tegur je la, sy terima. Haa, berbalik kt isu td...bukan ke solat Jumaat tu WAJIB & seminggu sekali je. 

Solat Jumaat adalah suatu kewajipan yang ditetapkan agama. Ia bukan sahaja dilakukan oleh Rasulullah s.a.w bahkan ia juga telah disebut di dalam Al-Qur’an.

Jika seorang lelaki Islam tidak melakukannya, maka ia dianggap sebagai dosa besar. Malah, hukum menunaikan solat Jumaat lebih ditekankan dibandingkan dengan solat lima waktu oleh Rasulullah s.a.w yang telah bersabda bahawa mereka yang tidak melakukan solat Jumaat selama 3 kali berturut-turut bukanlah seorang Islam (Bagi mereka yang meninggalkan solat Jumaat tiga kali berturut-turut dengan sengaja, hati mereka akan ditutup oleh Allah s.w.t)
. Disini Rasulullah bermaksud untuk menerangkan betapa pentingnya solat Jumaat dan betapa besarnya dosanya jika tidak melakukannya. Lelaki Islam yang tidak dapat menunaikannya haruslah menggantikannya dengan solat Zuhur. Akan tetapi, ia hanya diterima jika ia kerana sebab-sebab berikut; jika terlalu sakit, jika terpaksa jaga orang yang sakit tenat, jika terdapat ribut taufan yang besar atau jika dalam keadaan bermusafir.

Kalalau ikot hakikat sekarang, ramai je kaum adam ni yg lalai tunaikan solat Jumaat. Tengok je la kt kedai2 makan, t'masukla tokei kedai pon rilex jer kire duit H**** (bg tokei kedai lelaki la, tokei kedai pompuan xde msalah sbb yg dwajibkan tu adlh lelaki). Kat shopping mall, lg la b'sepah kaum ni b'keliaran. Rilex, slumber cm xde pape. Takde rse segan langsung! 

Ish, ckup la kt sini je sy nye luahan prasaan ni. Takut makin panjang, makin merapu plak, makin b'tmbh yg salah dr yg benar (nauzubillah...). Sebelum noktah yg t'akhir, pertama2nya sy mohon keampunan dr Allah ats kekhilafan sy dlm mluahkan rse tntg isu ini. Keduanya, sy mohon maaf pd mereka jika ad yg trasa hati. Ketiganya, segala kelebihan itu milik Allah, kekurangan itulah milik sy yg perlu ditegur utk dibaiki. Keempatnya, sy mohon agar dijauhi dari kaum yg lalai spt 'mereka', tp kiranya yg lalai itu dcipta utk sy, maka sy mohon agr diberi kekuatan & keteguhan iman utk m'bimbingnya serta sama2 menuju ke jln yg diredhai. Kelimanya, sy sertakan link tentang isu ini sebagai rujukan kalian.

3 comments:

naduta said...

entry yg bagus.sbnrna mmg teringin nk kupas pasal benda ni sbb dah terlalu ramai lelaki2 pujaan sana yang x solat Jumaat, kat mne2 blh jumpa...kesian kat diri mereka dan agama kita...

A.K.U said...

thanks nad. Sbnrye takot gak nk cite pasal isu ni, tp sedihla... Dalam IC agama Islam. Tp Islam sekadar kt IC je ke?? huhu.. Sedangkan lelaki itu sepatutnye sbg imam - imam kpd istri, anak2, bahkan ibu jg.

lina said...

betui apa yg akak type kat entry nie.. xtahu nak kata apa da.. semoga Allah beri hidayah kepada mereka.. dan moga AllAh tetapkan iman yang sedia ada di dada kite.. insyAllah..