Monday, January 30, 2012

Hiking

  


Yeah, tukar template lg hari ni. Nampak cam menarik (bg saya, bg org lain sy x taw). 

Hari ni nk crita pengalaman hiking la. Erm, da 3x da sy g hiking. 1st time hiking kt Bukit Broga, 2nd & 3rd time kt Bukit Puchong. 

Pengalaman tuk 3-3x ni lain2. Mase daki Bukit Broga dulu (thn lepas) buleh tahan la, penat2 pon bleh gerak lg slow2. Nak menuju puncak pon jauh gak, tp kire ok la sbb x cerun sgt. Cuma jln licin la, hampir2 sy tak bleh nak naik tp naseb baik ad pakcik hulur tongkat sakti tlong tarik naik ats (thanks ye pakcik yg prihatin). Maka dengan bantuannya, sampailah sy ke separa puncak (x larat nak naik ke betol2 puncak). Tak buleh lupe mse nak turun, sgt mencabar...uhuhu. Ape pon, thanks to k.Nili sbb ajk join tuk merasa bestnye mendaki (konon je kan...hehe).

Pendakian seterusnya baru2 ni je (CNY '12). Ni adalah kerana kawan2 kat opis selalu g mendaki kt Bukit Puchong, abes kije trus msuk hutan, hiking. Diorang ada la ajak gak, tp sy blom ready r (sekadar alasan, walhal MaLaS). Hurm, tp akhirnya rsa t'panggil gak nak merasa menuju puncak Bukit Puchong ni. Mula2 mendaki tu ase cepat je semput (maklumla setahun sekali je senam...uhu). Banyak kali jugakla berenti amek napas dalam2 (in...out). Tp dengan saki baki semangat yg ad, sy gigihkan jugak tuk menuju puncak. Yeah! Dengan bangganya nak kabor kat semua, sy da jejak puncak. Yeayeah!!

Kali ke-3 plak, dengan semangat yg konon2 berkobar (pkai kasut bru la katakan) bergerak menuju ke Bukit Broga. Tp dengan hampanya nak kabor, lag cepat pancit dr yg sbelum ni. Kaki plak makin sakit walupon blom smpai setengah perjalanan. Kenapakah ini??? Huhuhu....sedihhh....bnyak kali stop, tp ad member ni tolak2 dr blakang x kasi brenti (org pnat la Ija...huhu...*nanes*). Namun, dgn susah payah sy menapak jugakla selow2...hingga akhirnya berdiri jua d puncak untuk kali ke-2. Masa nak trun mmg seksa rase, jari2 kaki da pedih2 da. Kalu ikotkan nak je tanggal kasut, tp tkot t'pijak mende tajam plak. Nak tak nak, tahan je la...sy sruh la kwn2 lain trun dlu sbb sy taw sy lambat. Tp ad kapel ni nk jln blakang sy, sy da kate sy lambat taw sbb kaki sy sakit. Last2 dorang jalan kedepan gak. Tinggal la sy menapak sorg2. Sampai je kt bwh, gelejat trus tkar slipar...tak tahan da...uhuhuhu....

Nilah pengalaman sy mendaki...bukit...penat tapi.....best!

**gambar msuk kmudian ea..

No comments: