Tuesday, February 28, 2012

Saya Rindu...

Assalamualaikum,

Hari ni sy nk crita seronoknya tinggal kt kampung bersama nenek.
Sebabnya, kalau sy duduk sorang2 sy akan teringat suasana kampung mase dolu2 T_T
Saya rindu arwah nenek sebab sy membesar bersama nenek kat kampung ^^

Saya rindu ....
  1. Nak picit2 kaki, tangan nenek. Main2 kulit nenek yg da lembik. *eee..geli, tp best..hehe
  2. Nak tatap muke nenek mase nenek tengah lena tidur. *nenek penat berkebun la tu
  3. Nak makan masakan nenek. Sup tulang & ayam masak kicap nenek air tangan nenek yang TERBAIK! *walaupun nenek masak mase Hari Raya je, tp bile2 pon bole ingat & terliur..yummy
  4. Nak teman nenek g kebun koko. Saya tak kesah main sorang2 dalam kebun yang banyak nyamuk tu. *sy tolong nenek makan koko je..hehe
  5. Tolong jemurkan koko nenek cari kat kebun tadi. *sebab sy nak main lagi ^^
  6. Tolong nenek parut kelapa nak buat minyak. Tolong perah santan, masak sampai jadi minyak. *sedapnye 'tahi' minyak nenek buat, makan pulak dengan ubi kayu rebus..perghhhh
  7. Tolong nenek cabut ubi kayu. Walaupun susah tapi seronok. *seronok main bawah pokok2 ubi kayu
  8. Tolong nenek jemur pisang nak buat pisang salai. Jemur kat bumbung bangsal *sy suke panjat2 ni =)
  9. Tolong nenek buat kuih bahulu. Penat, lenguh tangan, tp hasilnya memuaskan. Bakar pula cara tradisional. Bestnyeee!!! *panas tp sronok XD
  10. Nak pusing2 kampung dengan basikal tua nenek. *besar & klakar tp sy suke!
  11. Kene marah ngan nenek sebab semua ngan kucing. Makan ngn kucing, tidur ngan kucing, jalan2 ngan kucing. *nek, itulah fevret sy =D
  12. Tolong nenek buat kuih koci. *sy nak main tepung =p
  13. Tolong anta kuih ke surau dalam bulan Ramadhan. *saje nk naek basikal
  14. Duduk kat tangga, tunggu nenek balik dari kebun. *nenek selalu leka kt kebun tu taw!
  15. Tolong nenek kacau dodol, sementara tunggu anak2 nenek sampai. *makin lame makin berat dodol tu..uhu
  16. Paling saya rindu, nak ajar nenek ngaji. Alhamdulillah, dapat juga sy ajar nenek baca surah Yasin. Sy kagum dengan nenek sbb nenek gigih. Asalkan ade mase terluang, nenek mesti ngaji sbb nenek tak nak naik haji sia2. *sy terharu T_T
Sebenarnye banyak lagi yang saya rindu tentang nenek & tentang kampung. Tapi biarla sebahagiannya abadi dalam hati & ingatan sy. 
Semoga nenek tenang bersama orang2 yang beriman. Insya-Allah. Al-Fatihah untuk nenek.

3 comments:

niL said...

Al-fatihah..

masaklaa mcm nenek masak..nnt bleh org rasa :-)

A.K.U said...

x sempat nak menuntut la kak..uhu..tp 1 mse t sy cuba la...

*ntah bile la 1 masa tu ye =p

A.K.U said...

**btw, thanks ya =)