Wednesday, July 25, 2012

Majlis Tilawah Al-Quran Antarabangsa 2012

Assalamualaikum,

Seperti biasa, setiap tahun sebelum Ramadhan tiba, Malaysia akan menganjurkan Majlis Tilawah al-Quran peringkat antarabangsa. Termasuklah pada tahun ini, 2012 majlis diadakan di PWTC selama 8 hari bermula 6-13 Julai dengan tema “Al-Quran Pemacu Transformasi Ummah Wasatiyyah”. Seramai 60 orang peserta tilawah telah memperdengarkan bacaan dari 44 buah negara.

Alhamdulillah tahun ni saya dapat bersama2 memeriahkan majlis pada hari penutup (selama ni tengok kt TV je). Saya dengan gigih memandu ke PTWC dengan  Shu & Ija lepas habis kerja. Agak lambat ktorang sampai sebab traffic jam, besela KL kan. Lagi pun ktorang unplanned pon nk drive sndri, asalnya nak naik tren je. Tapi ntahla...hihi.

Sampai je kt PWTC, ktorang trus solat maghrib & msuk dlm dewan. Ya Allah! Ramainyeeee orang...ktorang yg da lambat ni tak bleh nak masuk. Semua pintu n semua level da penoh. Nak tak nak ktorang jadi penonton sambil berdiri je la (takkan dtg jauh2 nak balik kot?). Agak lame gak la berdiri dengan sesaknye lagi...sabar sangat mase tu. Tp dapat jugak la duduk walaupon da ujung2 majlis sebab ramai gak yang angkat kaki awal. 

Pengalaman pertama ni cam tak sangka la segigih ini saya nak tengok live Majlis Tilawah al-Quran Antarabangsa ni...hehe. Mase majlis berlangsung pengacara bahasa Arab tak brape nak lancar penyampaian. Tp Datuk Mahadzir Lokman memang terbaik la...hehe. Persembahan agak biasa tp ada persembahan dari peserta qari jadi agak menarik. Dapat dengar live bacaan johan qariah (Hasnaa’ Muhammad Khoulali, Maghribi) memang pengalaman indah...merdu je suara dia mengaluan ayat suci. Masa penyampaian berlangsung ada banyak gak insiden dari peserta2, nak terjatuh & ambil hadiah sendiri dari dalam dulang. 

Apa2 pon..saya puas hati dapat smpai sini. Tengok bukti kt bawah ni..hehe


Persembahan perserta
Penyampaian Cenderahati kepada para Hakim

Penyampaian Hadiah kepada Pemenang dan Peserta
Sebahagian tetamu yang hadir
Muhammad Anuar Ghazali & Hasnaa’ Muhammad Khoulali
Saya & Shu
Saya & Ija

2 comments:

Lily Riani said...

Salam,

thanks sebab drop by my blog. Kain tuh murah sgt2 and byk choice but tak leh bargain sbb wholesale price kot.

N.U.R said...

thanks 2 u 2 4 drop by..hehe...
sorry take a long time to reply.. xprasan...1 day nak g sne gak =)